tisdag 17 januari 2012

Tisdag del 3 (torkning steg 1)

God eftermiddag.
Nyss hemkommen och jag har inte mer än hunnit med att göra det första steget i mitt projekt "törka kött".

Har gjort i ordning två kött bitar: innanlår från älg och en bit kotlettrad utan ben.

Älgen:


Började med att putsa köttet rent ifrån hinnor och fett.

Sedan vägde jag upp kryddorna som är salt, kanel, muskot, rosmarin, lagerblad, nejlikor och vitlök. Sedan mixade jag dem till en pasta som jag masserade köttet med.



Grisen.
Som sagt en benfri kotlettrad.


Vägde sedan upp saltet som jag masserade in.





Nu ligger dessa godingar i varsin påse i kylen. Där ska de få ligga i 9-10 dagar och varje dag ska jag massera dem och vända.

Så nästa rapport om torkningen kommer om 9-10 dagar.

2 kommentarer:

  1. Ser fram emot att få prova sen *hint hint*

    SvaraRadera
  2. om det blir ätligt så är det klart du får smaka!

    SvaraRadera