tisdag 21 februari 2012

Tisdag - Rikshospitalets diet.

En liten stilla undran.
Är den dieten ett skämt?
Är det någon med dålig humor som har satt ihop den och seriöst menar att den är hälsosam?
Att det är en diet som skall göra att kroppen mår bra och fungerar som den ska?
Att den vikt man tappar under de 13 dagar som man kör den skall vara borta när man återgår till vanlig kost?

Innan jag går in på vad den där "dieten" innebär så tänkte jag klar göra min syn på det här med vikt, kost och hälsa.

Jag är av den uppfattningen att om jag lider av övervikt eller rättare sagt fetma klass 1 så har jag en typ av matmissbruk. Jag kan inte äta på ett normalt sätt utan jag äter på tok för mycket kalorier (kcal). Så för att få bukt på min övervikt så behöver jag alltså lära mig på nytt att äta.
Hur ser en normal portion ut?
Hur skall jag fördela protein och kolhydrater?
Hur mycket smör kan jag steka i?
Hur många smörgåsar är en normal frukost?
Vad är en normal och bra frukost?
Vad är en bra lunch?
Behöver jag äta mellanmål?

Ja alla frågor kring kost behöver jag få svar på och lära mig om jag skall komma åt kärnan av problemet. En annan sak som jag behöver lära mig är att kontrollera mina känslor och impulser.

Men jag behöver även lära mig att inkludera motion i vardagen. Att regelbundet träna för att höja statusen på min hälsa.

Detta är lite av mina grundtankar kring min hälsa.

Idag var det en gammal klasskompis som skrev i sin status på FB att hennes viktresa skulle börja. Jag önskade henne lycka till. Lite senare var det en person som tipsade henne om något som kallas för Rikshospitalets diet. Inge konstigt med det, men när personen skrev att hon visste av människor som gått ner 5 kilo på 13 dagar så ringde en varningsklocka i mitt huvud.

5 kilo på 13 dagar... kan det verkligen vara hälsosamt?
Jag googlade lite och fick upp menyn för dessa 13 dagar.
Hitills har jag bara räknat grovt på dag 1 och den innehåller, håll i er nu, ca 650 kcal... rekommenderat minsta intag per dag för en vuxen människa är runt ca 1500 kcal. Rör man på sig mycket behöver man lite mer.

Faktum är att denna "diet" gör mig så förbannat upprörd att jag får svårt att formulera mig. Så jag presenterar här menyn för de 13 dagarna. Kolla speciellt in dag 7.

Just ja.
Dessutom stod det så här:
"Dieten måste följas mycket strikt. Det är inte tillåtet att äta något extra eller annat än det som står i menyn nedan. Om man stoppar i sig något annat än det som står i menyn så ska inte dieten fungera. Tänk på att du måste äta allt på menyn, du får inte heller hoppa över något. Det enda som får ändras är att det är tillåtet att byta ut kaffet mot te."



Meny DAG ETT

Frukost: En kopp svart kaffe med en sockerbit. 
Lunch: Två hårdkokta ägg med spenat kokt i vatten och en tomat.
Middag: En stor biff (ca 250 g) och sallad med olja och citron.

Meny DAG TVÅ

Frukost: En kopp svart kaffe med en sockerbit.
Lunch: Tio skivor skinka och tre dl naturell yoghurt. 
Middag: En stor biff (ca 250 g) och sallad med olja och citron.

Meny DAG TRE

Frukost: En kopp svart kaffe med en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg.
Lunch: Två hårdkokta ägg med en skiva skinka, sallad.
Middag: Kokt broccoli och en tomat till efterrätt en frukt.

Meny DAG FYRA

Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg.
Lunch: En liter juice och tre dl naturell yoghurt.
Middag: Ett hårdkokt ägg och en riven morot samt en liten keso naturell (250 g).

Meny DAG FEM

Frukost: en riven morot med citron.
Lunch: en stor bit kokt torsk med citron, en liten klick smör.
Middag: en stor biff (250 g), sallad med broccoli.

Meny DAG SEX

Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg.
Lunch: Två hårdkokta ägg, en riven morot.
Middag: En halv kyckling, sallad med olja och citron.

Meny DAG SJU

Frukost: EN kopp te utan socker.
Lunch: Ingenting.
Middag: En grillad lammkotlett, färsk frukt.

Meny DAG ÅTTA

Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg.
Lunch: Två hårdkokta ägg, en skiva skinka, sallad.
Middag: Kokt broccoli, en tomat, en frukt.

Meny DAG NIO

Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit.
Lunch: Tio skivor skinka, tre dl yoghurt naturell.
Middag: En stor biff (250 g), sallad med olja och citron, en frukt.

Meny DAG TIO

Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg.
Lunch: Två hårdkokta ägg, en skiva skinka, sallad.
Middag: Kokt broccoli, en tomat, en frukt.

Meny DAG ELVA

Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg.
Lunch: En liter juice, tre dl yoghurt naturell.
Middag: En hårdkokt ägg, en riven morot, en liten burk keso naturell (250 g).

Meny DAG TOLV

Frukost: EN riven morot med citron.
Lunch: En stor bit kokt torsk med citron, en liten klick smör.
Middag: En stor biff (ca 250 g), sallad med broccoli.

Meny DAG TRETTON

Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg.
Lunch: Två hårdkokta ägg, en riven morot.
Middag: En halv kyckling, sallad med olja och citron.




Frågor på det?

4 kommentarer:

  1. snacka om meningslöst när man börjar äta igen sen, ska man göra den där kan man ju lika gärna fasta, ungefär samma effekt i långa loppet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japps eller så kan man väl satsa på att försöka leva på luft, skall ju tydligen finnas någon sådan diet också. Har nämligen för mig att jag såg någon dokumentär om det för några år sedan.

      Radera
  2. Jag var också tvungen att Googla eftersom jag såg dig kommentera på Fb. Vi har nog reagerat ungefär likadant - jag blir provocerad och förbannad! Allvarligt talat!? En 5-åring förstår att det inte är sunt...

    Älskar speciellt löftet om att man efter avslutad diet inte kommer att gå upp något på 2 år om man äter normalt! Men det är väl precis det som är problemet, att folk inte vet vad som är "normalt". Om man äter de kalorier man behöver och inte mer, nej, då går man så klart varken upp eller ner i vikt! Suck...

    SvaraRadera
    Svar
    1. är rädd för att alla dessa dieter och löften om quickfix inte skulle finnas om människan inte vore så jävla lat och bekväm. för i grund och botten är det jäkligt enkel matematik.

      gör över med mer energi än du stoppar i dig.

      vill man få ett riktvärde på hur mycket energi kroppen behöver en dag så finns det enkla formler att använda sig av. tänkte skriva om dem i ett inlägg under dagen.

      Radera