torsdag 23 februari 2012

Torsdag - Det här med kcal-räkning

Jag är nu inne på min andra seriösa viktresa. Förra gången blev ett misslyckande eftersom att jag nu sitter här och tampas med min fetma. Men det finns både en och två positiva saker som jag har tagit med mig ifrån den.


Jag kan gå ned i vikt.
Att hålla koll på kalorierna är A&O.
Samt att träning är ett fantastiskt komplement till kosten.


För att få en hyfsad koll på hur många kcal min kropp behöver för att stå stilla i vikt använder jag en formel som kallas för Harris-Benedict ekvationen. Den är dock inte hundra procenttig för mig eftersom att jag har en hel del fett på kroppen. Men som sagt det ger mig ett riktvärde.


Formeln ser ut på följande sätt:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)


Så i mitt fall blir formeln på detta viset:
66.5 + (13.75 x 102.5) + (5.003 x 181) - (6.775 x 35) = 2144 kcal
Fast detta är enbart ett riktmärke om jag befinner mig i total vila.
När man tränar så behöver man mer för att bibehålla vikten. Men det är inte mitt mål utan jag vill gå ned i vikt. Alltså behöver mitt dagliga kcal-intag vara under dessa 2144. Om jag håller mig under detta så kommer jag att gå ned i vikt.


Men hur skall jag veta vilket kcal jag skall satsa på?
Ja där tillkommer en hel del faktorer.
Framför allt tiden.
Hur länge får min viktresa hålla på?
I mitt fall så har jag börjat överge det där med att ha en tidsplan. Visst. Det vore onekligen roligt om jag skulle nå ner till 85 kilo tills dess att Roger och Catrin gifter sig i juli. Men huvudsaken är att detta blir något bestående för mig. Så då använder jag mig av formeln igen. Men denna gång så sätter jag vikten på 82.5 eftersom det är min målvikt.


66.5 + (13.75 x 82.5) + (5.003 x 181) - (6.775 x 35) = 1869 kcal


Då kan jag räkna ut att jag behöver minska mitt intag med 275 kcal per dag. Gör jag detta kommer jag så småning om att nå 82,5 kilo. Visst det kommer ta tid, ca 500 dagar för att vara exakt. Anledningen till att jag vet att det kommer ta ungefär 500 dagar är att ett 1 kilo fett är ungefär 7000 kcal och jag har 20 kilo kvar att gå ned. 
Så med enkel matematik:
7000 x 20 = 140 000 kcal
140000 / 275 = 509 dagar.


Fast detta är om min kropp skulle befinna sig i vila i nästan 1½ år. Nu kommer inte det att hända, så rent krasst kommer jag att nå min målvikt snabbare än så. Detta eftersom att jag inte har för avsikt att "äta upp" de kalorier som jag förbrukar vid träning. Samt att jag förmodligen inte kommer att äta 1800 kcal varje dag.


Detta var nog mitt mest teoretiska inlägg hitintills.
Nästa teoretiska inlägg får handla om att räkna kcal i kost.


Nu mysa med skruttan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar