söndag 26 februari 2012

Söndag - Det här med att räkna

Ja nu är det söndagskväll och det utlovade inlägget om hur man teoretiskt kan räkna ut på ett ungefär hur mycket kcal en viss typ av träning förbränner, kommer inte förens nu.

Jag vet av egen erfarenhet att det är oerhört lätt att räkna fel. Både på det som går in och det som går ut. Vad jag menar med det är att oftast så underskattar jag kcal-intaget och överskattar det man förbränner genom träning. Så för att inte ta chansen att överskatta det jag förbränner vid träning så använder jag mig av en kroppsvikt som ligger ca 10 kilo under min egentliga. Så just nu är det 90 kilo som är min vikt i formeln.

För att räkna ut vilken kcal-förbränning en viss typ av träning använder så finns det något som heter MET. Metabolic Energy Turnover är det fullständiga namnet och skalan börjar med 1 som är värdet av energiförbrukningen i kroppen när den är i viloläge. Medans att springa i en hastighet av 22.5 km/h har värdet 23. Ok, än så länge är detta grekiska för de flesta. Men nu tänkte jag visa formeln i praktiken

Formeln vi använder ser ut så här:
Aktivitetens METS värde X Antalet timmar X Kroppsvikten = Förbrända kcal.


Några Mets värden:
Promenera i 5,6 km/h har värdet 4.3
Skriva på datorn har värdet 1.3
Jogga i 8,4 km/h har värdet 9.0
Bröstsim har värdet 10.3

Dessa värden har jag laddat hem i form av en pdf-fil som finns att hämta här.

Så för att räkna ut dagens träning använder jag dessa formler:
Uppvärmningen + Avslutningen på löpbandet totalt tid 15 min hastighet 6.4 km/h Metsvärde 5.0
5*0,25*90=112.5 kcal

Sedan sprang jag 1+1 km i hastigheten 9.1 km/h med Metsvärde 9.4 totaltid 13 min
9.4*0.21*90=177.6 kcal

Dessutom sprang jag 5km i 9.3km/h med Metsvärdet 9.6 total tid 32.25 min. (avrundar till 30 för enkelheten)
9.6*0.5*90=432 kcal

Så på löpbandet förbrände jag, åtminstone:
112.5+177.6+432=722.1 kcal.

Utöver det cyklade jag i 30 minuter med ca 75 watts.
Men jag hoppar över att räkna ut det. Blir bara en massa formler.

Vad jag vill säga är att för mig är det A & O att hålla koll på mina kalorier. För att göra det finns det lite olika sidor på nätet. Både bra och mindre bra. Men en sida som jag verkligen har gillat är Viktklubb.se för där är det väldigt enkelt att föra både kostdagbok och träningsdagbok. Nackdelen är att det kostar att vara medlem. Så är man inte beredd att betala för tjänsten finns det några andra sidor. Kräver en del pyssel ifrån ens egen sida men jag lovar att man lär sig en massa på att pyssla!

Dumbbell.se är en sida som är gratis. Kan varmt rekommendera den, dessutom finns det applikationer till åtminstonde Android som är gratis och sammankopplade med webtjänsten.

Utöver detta har jag ett program på telefonen som heter LIBRA. En slags viktdagbok med graf, som räknar ut när man kommer att nå sitt måldatum utifrån uppsatt målvikt och invägningar. I like!

Att ha koll är skillnaden mellan ett lyckande och misslyckande.

2 kommentarer: