onsdag 8 februari 2012

Onsdag - tunga ben

Sitter på jobbet och känner hur benen blir tyngre och tyngre. Kanske är det en kombination av fysisk trötthet och tristess på jobbet. Jag har fortfarande inte gett upp hoppet om att få ge kroppen ett konditionspass. Men jag tänker inte tvinga kroppen om den inte känns helt ok. Det misstaget tänker jag inte göra om.

Förra resan så tränade jag maniskt, vissa veckor blev det 15 pass. Detta oavsett hur kroppen kändes. Med facit i hand så inser jag att det var dumt. Riktigt korkat. MEN det jag lärde mig var att jag besitter kontrollen över min kropp och förmågan att gå ned i vikt.

Ja men vadå, det gör väl alla?
Ja. Absolut. Fast om du har varit överviktig hela ditt liv så är det en enorm tröskel att ta sig över. För du vet inget annat. Jag förknippade mig själv med att vara en "krambjörn", detta var även något som jag fick bekräftat både en och två gånger att det var så.

Ett av problemen är att jag älskar mat. Jag älskar potatis med kött och sås, eller pasta med en god gräddig sås som gärna toppas med bacon och ost. Så med denna insikt passar vårat koncept perfekt. Maten jag nämner ovan är mat som vi förknippar med helg. Sedan har vi vardagsmaten. Den förknippar vi med fräscha sallader, fisk och kött.

Så långsamt lär vi oss ett nytt sätt att leva. Vi äter allt, men inte jämt. Dessutom har det en poäng i att längta efter en maträtt. Den smakar oftast riktigt gott när man väl äter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar